Es-en-Rob-door-Andalusie.reismee.nl

Dag 5 – Córdoba

Om 9:00 uur worden we verwacht voor het ontbijt. De tafel, buiten onder de wijnranken, is gedekt en het echtpaar uit Spijkenisse en wij genieten van versgebakken warm brood, eigengemaakte jam’s, verse vleeswaren en kaas en een eitje. De Zuid Hollanders vertellen over hun belevenissen van de afgelopen dagen en wij krijgen advies van Henk over de bezienswaardigheden van Córdoba. Hij brengt ons rond 10:00 uur tot aan de oude stadsmuur en de daar achtergelegen Joodse wijk. Het is een prachtige dag, het is vrijwel onbewolkt met een heerlijke temperatuur van ruim boven de 25 gr.C.

Ons eerste doel is de De Mezquita, de kathedraal van Córdoba. Het historische centrum van de stad met de kathedraal staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. Mezquita is Spaans voor moskee. Hiermee wordt verwezen naar de functie van het gebouw voor de Reconquista, voordat het een kathedraal werd.
De Mezquita is een uniek architectonisch monument op de plaats waar ooit de Visigotische kerk Vincentius van Zaragoza stond, die op de fundamenten van een Romeinse tempel was gebouwd. Na de verovering van Córdoba in 711 door de Moren werd vanaf de achtste eeuw een moskee gebouwd die sinds de christelijke herovering van Córdoba in 1236 als de kathedraal van het bisdom Córdoba in gebruik is. In de loop der eeuwen hebben verschillende verbouwingen plaatsgevonden, zodat tegenwoordig zowel de Moorse als de christelijke invloeden duidelijk herkenbaar zijn. Zowel het grondplan van een traditionele moskee als het Latijnse kruis, voor de kathedraal in de moskee, zijn terug te vinden in het gebouw.

Het is jammer dat we de kathedraal van Sevilla niet gezien hebben, maar deze maakt het dubbel en dwars goed. Na de bezichtiging wandelen we om de kathedraal heen naar de Romeinse brug. Deze is tijdens de Romeinse periode gebouwd in de eerste eeuw voor Christus en de brug ligt over de rivier de Guadalquivir. Aan de ene zijde staat de Puerta del Puente en aan de andere zijde is er de Torre de la Calahora.
We wandelen treug langs het Alcázar, het Koninklijk Paleis van Córdoba en nemen wat te drinken op een terras.

Het is inmiddels tijd geworden om onze huurauto op te gaan halen bij het Centraal station en na een klein half uur wandelen komen we daar aan. Onderweg werd er op een afgesloten brede weg een sport en spelmiddag voor de jeugd van Córdoba gehouden. Honderden kinderen deden sporten als voetbal, handbal, basketbal, maar ook levend tafelvoetbal, zaklopen en tientallen andere sport en spel elementen. Een heel leuk gezicht.
Onze auto de komende dagen wordt een Seat Altea met slechts 21.000 km. op te teller. Hij is bijna schadevrij en dat is voor hier redelijk zeldzaam. We rijden terug naar de ommuurde binnenstad en dichtbij de ‘Poort van Sevilla’ vinden we in de moderne woonwijk een parkeerplaatsje. In de binnenstad kun je net zomin als in Sevilla goed (onbetaald) parkeren.

We nemen een Tapas lunch, voor € 8,70, drie CC. Light en drie broodjes met Serrano ham, Chorizo en aardappel koek. We wandelen de oude binnenstad weer in en bezoeken de stallen van de Andalusische rijpaarden. Dit complex, waar vandaag wedstrijden en demonstraties gehouden wordt, ligt tegen de Alcázar aan. Dit wordt onze volgende bezichtiging.
Het ‘Alcázar de los Reyes Cristianos’, het fort van de katholieke koningen, heeft een militair karakter en werd gebouwd voor koning Alfonso XI van Castillië in 1328. Het gebouw bood onderdak aan de katholieke koningen die hier meer dan acht jaar verbleven. Vanaf hier leiden zij de campagne tegen het Moorse koninkrijk van Granada. Het was ook in dit fort dat Christoffel Columbus geldelijke middelen vroeg voor zijn Amerikaans avontuur. Na de herovering van Spanje op de Moren werd dit fort de zetel van de Inquisitie, dit duurde tot in 1821.

Het gebouw heeft een sobere architectuur aan de buitenzijde maar aan de binnenzijde heeft het een schitterende architectuur, met zijn mooi onderhouden tuinen en patio's die hun inspiratie haalden in de mudejar stijl. Het is aangevuld met vier torens die het gebouw een bijna vierkant uitzicht geven.
De belangrijkste zaal van het gebouw noemt men de Zaal van de Mozaïeken welke ongelooflijk mooie mozaïeken bevat uit de Romeinse periode alsook een sarcofaag uit de III de eeuw. In de kelders van het gebouw kan men de resten vinden van wat naar men geloofd de koninklijke baden uit de Moorse periode zijn.

Na het Alcázar bezoeken we nog we Joodse wijk met de Synagoge en laat in de middag gaan we terug naar de B&B. We frissen ons op en rond 20:00 uur krijgen we weer een driegangen menu van Henk. Hadden we gisteravond dunne speklapjes met een soort Paella, vanavond krijgen we Lamsvlees met snijbonen en gebakken aardappelblokjes. Met een voorgerecht en toetje, voor € 8,= p.p. kunnen wij het er zelf niet voor bereiden. We tafelen nog uitgebreid na met een goed glas wijn en koffie en thee en wordt het opnieuw niet vroeg. We hebben een goede eerste indruk van Córdoba gekregen. Een heel mooie stad die kleiner is dan Sevilla, maar ook intiemer oogt.

ada en dirk

Hier weer een berichtje van het inmiddels bewolkte Assendelft we gaan zo een wereld reis maken naar Haarlem op de kleintjes passen.Hier rijden ook nog auto,s schade vrij maar het worden er steeds minder maar maak je geen zorgen.