Es-en-Rob-door-Andalusie.reismee.nl

Dag 3 – Sevilla

We hebben een slechte nacht achter de rug. Rob heeft een stevige kou te pakken die hem parten speelt. Hij slaapt onrustig en snurkt want ook de neusspray werkt maar beperkt. En als Rob snurkt slaapt Es slecht. Na ontbeten te hebben gaan we naar het fietsverhuur bedrijf(je) in de buurt van de ‘Plaza del Toros’ (de stierengevecht arena). Rond 10:00 uur komen we daar aan, maar voor ons moet een groep fietsers op weg worden geholpen. Het bedrijfje verzorgt namelijk ook georganiseerde sightseeing tours op de fiets. Wij zijn wat onafhankelijker en stippelen zelf wel een route uit. We kijken vreemd op als een aantal mannen in de groep Feyenoord shirts draagt. Pas laat in de middag, als we in Sevilla meer mannen in die shirts zien rondlopen, dringt het tot ons door dat dit supporters zijn van die derde club uit Nederland (grapje Dirk), die vanavond in de Europa League tegen Sevilla speelt (duh…).

We hebben een aantal doelen voor vandaag. We willen in ieder geval de ‘paddenstoelen van Sevilla’ bekijken en tickets kopen voor morgen voor de treinreis naar Cordoba. Ook staat een bezoek aan de kathedraal van Sevilla op ons lijstje. Onze fietstocht begint in noordelijke richting langs de ‘Guadalquivir’ naar de ‘Puente del Alamillo’ (de Alamillo brug), een tuibrug die wel iets weg heeft van de ‘Zwaan’ - de Erasmusbrug in Rotterdam. Hum, het verhaal heeft vandaag wel een heel Rotterdams karakter.
Sevilla heeft een heel fietsvriendelijke infrastrucuur. Zo heeft het een volledig gescheiden systeem van fietspaden met een lengte van meer dan 120 kilometer. Sevilla is daardoor een pionier op het gebied van herstructurering van het (fiets)verkeer. Onze tocht is heel relaxt alleen krijgen we bij de roeiaccommodatie te maken met een eerste regenbui.

We fietsen de Alamillo brug over en rijden langs de andere oever terug richting de wijk Triana. We passeren het Barceló conventie centrum en het ‘Isla Mágica’ een supergroot waterparadijs, wat echter gesloten is. Het hele gebied doet desolaat aan, deze indruk hadden we gisteren ook gekregen van het Expo gebied wat achter het waterparadijs ligt. Via de ‘Puente de la Barqueta’ gaan we weer naar de oostoever en rijden het centrum in. Zodra wij de brug over zijn barst echter een fikse regenbui los en moeten we schuilen onder een boom Onze plastic poncho’s, die we al 4 jaar op vakantie meeslepen, doen voor het eerst dienst.

Het weer klaart weer snel op en we rijden naar het ‘Alameda de Hércules’. Dit is een brede laan van 450 meter lang en is tegenwoordig het grootste open terrein in het centrum van de stad. In 1574 werd de laan aangelegd als publieke tuin. Hierbij werden twee kolommen aan beide uiteinden van de laan geplaatst, afkomstig uit de resten van een Romeinse tempel bij de straat Mármoles. Op twee van de kolommen werden beelden geplaatst van Julius Caesar en Hercules. Hier drinken we een kopje thee en koffie en delen een grote chocoladekoek.

We vervolgen onze rit dwars door de stad naar het ‘Plaza de la Encarnación’, het plein waar het ‘Metropol Parasol-project’ staat, beter bekend als 'las Setas' (de paddenstoelen). Het is een multifunctioneel gebouw in het centrum en bestaat uit vier niveaus. Ondergronds, op 5 meter diepte, heeft het Antiquarium een collectie van archeologische vondsten uit de romeinse (1e-6e eeuw na Chr.) en almohade tijd (11e-13e eeuw) midden in de binnenstad van Sevilla. Op de begane grond is een aantrekkelijke inpandige markt met vlees, vis en groenten en fruit.
Helemaal boven op het bouwwerk (op ongeveer 28,5 meter hoogte) heb je een prachtig uitzicht over de stad. Bovendien is de houten structuur van 'de paddenstoelen' heel apart en origineel. Er is hier ook gelegenheid tot het nuttigen van een drankje met een tapa en daar maken we dankbaar gebruik van. We hebben prachtige foto’s kunnen maken van de omgeving en de lucht.

Van het Plaza de la Encarnación rijden we naar het ‘Estación de Santa Justa’, het centraal station van Sevilla, wat in een nieuwbouwwijk ligt aan de oostkant van de stad. Het werd ingehuldigd op 2 mei 1991 na een constructie die begon in 1987. De bouw van dit station was vanwege de hogesnelheidslijn die Sevilla met de rest van Spanje moest verbinden, dit ivm. de Expo van 1992. De opening leidde tot de sluiting van het historische Plaza de Armas station en San Bernardo. Het is het derde station in Spanje na Madrid-Atocha en Barcelona Sants, met een volume van bijna 8 miljoen reizigers per jaar.
We kopen tickets voor de normale (Renfe) trein van 13:30 uur naar Cordoba. Deze zijn een derde van de prijs van de AVE (de hsl.) en de trein doet er slechts een half uur langer over. Deze tip kregen we van Henk Meijer, hij en zijn vrouw MariCarmen runnen de bed & breakfast ‘Casa el Pozo Cordobes’ in Cordoba. Bij hen verblijven we en hebben elkaar over en weer al wat mails gestuurd.

We fietsen terug naar het centrum van Sevilla, maar onderweg vraagt Es om eerst nog even naar ons hotel te gaan. Zij heeft last van haar voet en wil graag andere schoenen aantrekken. Rond 15:00 uur komen we in het hotel aan en Rob heeft het wel een beetje gehad vandaag, de verkoudheid is slopend en eigenlijk is het ook inmiddels siësta tijd. Met twee paracetamolletjes en wat uurtjes slaap gaat het gelukkig weer wat beter. Inmiddels is het te laat geworden voor een bezoek aan de kathedraal en besluiten we om in de wijk Santa Cruz wat te gaan wandelen. ‘Barrio Santa Cruz’ met kronkelige steegjes, witte huizen, patio’s en gietijzeren balkons is de van oorsprong Joodse wijk achter de kathedraal en het Alcazar. De wandeling uit het boekje ‘wat en hoe – Andalusië’, is zo’n 1,5 km. lang en is zonder meer de moeite waard.

Even na 20:00 uur gaan we op weg naar het fietsverhuurbedrijfje om onze ijzeren rossen terug te brengen. We hebben dan ons toetje van het komende avondeten al genomen, want door trek overmand hebben wij ons op een terras tegoed gedaan aan een dessert met thee en koffie. Even verderop zingen Feyenoord supporters het ‘hand in hand kameraden’ uit volle borst, Dirk zou zich hier thuis hebben gevoeld.
Na een korte wandeling gaan we eten bij ‘La Brunhilda tapas’, opnieuw geadviseerd door Tripadvisor. We nemen tonijn met couscous, bruchetta met geitenkaas en ansjovis (kaas, dus alleen voor Rob), gegrilde inktvis met broodkruim en tomaten en kip met polenta en champignons. Vier porties tapas en wij zijn heerlijk voldaan, een topmaaltijd.
We wandelen terug naar ons hotel en hebben opnieuw een fijne dag gehad.

ada en dirk

Ja wat moet ik nu met dit verhaal moet er eens goed over nadenken voor ik een conclusie trek.Zal ik wel of niet doorgaan met schilderen.
Laat ik het zo zeggen het hangt van de volgende verhalen af als ik doorga.

Ria

Wij zijn een paar dagen in Sevilla en door googlen kom ik op jullie reisverhalen. Heerlijk en herkenbaar om te lezen. Dankjewel.
Ajn.denneman@quicknet.nl